Marionettdockan.

De har ställt in siktet på mig. Jag är måltavlan och likt en marionettdocka manipuleras jag att agera efter deras budskap. 
 
Det är en kall och regnig höstdag i oktober, jag känner mig låg. För nästan exakt tre år sedan förlorade jag en av mina närmsta släktingar till cancern, den hemska, fruktansvärda sjukdomen tog henne ifrån mig.
Jag sitter vid min dator och scrollar igenom mitt facebookflöde, plötsligt ser jag ett inlägg från Ung Cancer som en vän till mig delat. "Tillsammans gör vi skillnad". Syftet med inlägget var att få så många personer som möjligt att ta sig till en av pärldagarna som Ung Cancer arrangerat där "pärlhjältar" får pärla ihop armband som sedan går till försäljning och där vinsten går oavkortat till cancerforskning. Bullseye! De träffade mitt i prick, känslorna inom mig svämmade över och innan jag visste ordet av det hade jag inte bara bestämt mig för att gå dit själv, utan även dragit med mig en vän. Sagt och gjort, sammanlagt 25 armband hann vi pärla ihop, vilket i sin tur blir 2500 kr till cancerforskningen. 
 
Oftast har företagen eller organisationerna en viss målgrupp som de riktat in sig på. Levande måltavlor. Marionettdockor. Med hjälp av affischer, texter, tv-reklam etc. är företagens/organisationernas mål att få målgruppen att agera för att i sin tur kunna uppnå ett annat mål. 
 
KTH är ett begrepp som förekommer i boken "Effektiv Visuell Kommunikation" av Bo bergström. KTH står för; Känsla, tanke, handling. KTH går kort sagt ut på att mottagaren ska uppleva någonting, få en känsla, börja tänka och fundera och sedan handla, eller agera. 
Genom att nå ut till mottagaren på dessa punkter agerar också mottagaren enligt företagens/organisationernas önskan. 
 
Hur lättpåverkad är du? 
 
Allmänt | |
#1 - - Gunilla Mattsson:

Fin bild av marionettdockor, att någon/något sitter och drar i trådarna och får oss att spela med. Jag älskar marionetteater ända sedan jag som femåring såg en föreställning med clownen Kasper, jag ville vara den som höll i trådarna, jag sydde trådar i mina dockor och nallar, jag försökte styra dem, det gick sådär. Vi är sjukt lättpåverkade, det går inte alltid att vara på den goda sidan, ibland halkar man över och står på det ondas barrikader, fast man inte vill eller förstår att man inte vill. Ung Cancer är på de godas sida, men de måste också spela reklamspelet för att nå ut med sitt budskap. Fuck cancer!

#2 - - Jenny Hermansson:

Som alla andra är jag nog ganska lättpåverkad när det slår an en känslosträng. Det är väl därför både Rosa Bandet och Fuck Cancer har varit lyckade kampanjer. Tyvärr är det ju så att vi alla känner någon som har gått bort i cancer. Målgruppen är ofantligt stor. Med en så stor målgrupp handlar det mer om att nå alla via olika kanaler tror jag, att man täcker upp så många som möjligt.
I nästa steg blev sedan din kompis som följde med för att pärla din målgrupp. Har du tänkt på det? Du hade en direkt kommunikation med henne vilket är ännu mer träffsäkert. Så om vi alla som fått en uppmaning att gå och pärla tar med oss en eller två kompisar så borde hela Sverige täckas in och det borde bli massa pengar till cancerforskningen!

#3 - - Jenny Hermansson:

Som alla andra är jag nog ganska lättpåverkad när det slår an en känslosträng. Det är väl därför både Rosa Bandet och Fuck Cancer har varit lyckade kampanjer. Tyvärr är det ju så att vi alla känner någon som har gått bort i cancer. Målgruppen är ofantligt stor. Med en så stor målgrupp handlar det mer om att nå alla via olika kanaler tror jag, att man täcker upp så många som möjligt.
I nästa steg blev sedan din kompis som följde med för att pärla din målgrupp. Har du tänkt på det? Du hade en direkt kommunikation med henne vilket är ännu mer träffsäkert. Så om vi alla som fått en uppmaning att gå och pärla tar med oss en eller två kompisar så borde hela Sverige täckas in och det borde bli massa pengar till cancerforskningen!

#4 - - Jenny Hermansson:

Som alla andra är jag nog ganska lättpåverkad när det slår an en känslosträng. Det är väl därför både Rosa Bandet och Fuck Cancer har varit lyckade kampanjer. Tyvärr är det ju så att vi alla känner någon som har gått bort i cancer. Målgruppen är ofantligt stor. Med en så stor målgrupp handlar det mer om att nå alla via olika kanaler tror jag, att man täcker upp så många som möjligt.
I nästa steg blev sedan din kompis som följde med för att pärla din målgrupp. Har du tänkt på det? Du hade en direkt kommunikation med henne vilket är ännu mer träffsäkert. Så om vi alla som fått en uppmaning att gå och pärla tar med oss en eller två kompisar så borde hela Sverige täckas in och det borde bli massa pengar till cancerforskningen!

#5 - - Jenny Hermansson:

Som alla andra är jag nog ganska lättpåverkad när det slår an en känslosträng. Det är väl därför både Rosa Bandet och Fuck Cancer har varit lyckade kampanjer. Tyvärr är det ju så att vi alla känner någon som har gått bort i cancer. Målgruppen är ofantligt stor. Med en så stor målgrupp handlar det mer om att nå alla via olika kanaler tror jag, att man täcker upp så många som möjligt.
I nästa steg blev sedan din kompis som följde med för att pärla din målgrupp. Har du tänkt på det? Du hade en direkt kommunikation med henne vilket är ännu mer träffsäkert. Så om vi alla som fått en uppmaning att gå och pärla tar med oss en eller två kompisar så borde hela Sverige täckas in och det borde bli massa pengar till cancerforskningen!

#6 - - Jenny Hermansson:

Som alla andra är jag nog ganska lättpåverkad när det slår an en känslosträng. Det är väl därför både Rosa Bandet och Fuck Cancer har varit lyckade kampanjer. Tyvärr är det ju så att vi alla känner någon som har gått bort i cancer. Målgruppen är ofantligt stor. Med en så stor målgrupp handlar det mer om att nå alla via olika kanaler tror jag, att man täcker upp så många som möjligt.
I nästa steg blev sedan din kompis som följde med för att pärla din målgrupp. Har du tänkt på det? Du hade en direkt kommunikation med henne vilket är ännu mer träffsäkert. Så om vi alla som fått en uppmaning att gå och pärla tar med oss en eller två kompisar så borde hela Sverige täckas in och det borde bli massa pengar till cancerforskningen!

#7 - - Jenny Hermansson:

Som alla andra är jag nog ganska lättpåverkad när det slår an en känslosträng. Det är väl därför både Rosa Bandet och Fuck Cancer har varit lyckade kampanjer. Tyvärr är det ju så att vi alla känner någon som har gått bort i cancer. Målgruppen är ofantligt stor. Med en så stor målgrupp handlar det mer om att nå alla via olika kanaler tror jag, att man täcker upp så många som möjligt.
I nästa steg blev sedan din kompis som följde med för att pärla din målgrupp. Har du tänkt på det? Du hade en direkt kommunikation med henne vilket är ännu mer träffsäkert. Så om vi alla som fått en uppmaning att gå och pärla tar med oss en eller två kompisar så borde hela Sverige täckas in och det borde bli massa pengar till cancerforskningen!

#8 - - Jenny Hermansson:

Som alla andra är jag nog ganska lättpåverkad när det slår an en känslosträng. Det är väl därför både Rosa Bandet och Fuck Cancer har varit lyckade kampanjer. Tyvärr är det ju så att vi alla känner någon som har gått bort i cancer. Målgruppen är ofantligt stor. Med en så stor målgrupp handlar det mer om att nå alla via olika kanaler tror jag, att man täcker upp så många som möjligt.
I nästa steg blev sedan din kompis som följde med för att pärla din målgrupp. Har du tänkt på det? Du hade en direkt kommunikation med henne vilket är ännu mer träffsäkert. Så om vi alla som fått en uppmaning att gå och pärla tar med oss en eller två kompisar så borde hela Sverige täckas in och det borde bli massa pengar till cancerforskningen!

#9 - - Jenny Hermansson:

Som alla andra är jag nog ganska lättpåverkad när det slår an en känslosträng. Det är väl därför både Rosa Bandet och Fuck Cancer har varit lyckade kampanjer. Tyvärr är det ju så att vi alla känner någon som har gått bort i cancer. Målgruppen är ofantligt stor. Med en så stor målgrupp handlar det mer om att nå alla via olika kanaler tror jag, att man täcker upp så många som möjligt.
I nästa steg blev sedan din kompis som följde med för att pärla din målgrupp. Har du tänkt på det? Du hade en direkt kommunikation med henne vilket är ännu mer träffsäkert. Så om vi alla som fått en uppmaning att gå och pärla tar med oss en eller två kompisar så borde hela Sverige täckas in och det borde bli massa pengar till cancerforskningen!

#10 - - Jenny Hermansson:

Som alla andra är jag nog ganska lättpåverkad när det slår an en känslosträng. Det är väl därför både Rosa Bandet och Fuck Cancer har varit lyckade kampanjer. Tyvärr är det ju så att vi alla känner någon som har gått bort i cancer. Målgruppen är ofantligt stor. Med en så stor målgrupp handlar det mer om att nå alla via olika kanaler tror jag, att man täcker upp så många som möjligt.
I nästa steg blev sedan din kompis som följde med för att pärla din målgrupp. Har du tänkt på det? Du hade en direkt kommunikation med henne vilket är ännu mer träffsäkert. Så om vi alla som fått en uppmaning att gå och pärla tar med oss en eller två kompisar så borde hela Sverige täckas in och det borde bli massa pengar till cancerforskningen!

#11 - - Jenny Hermansson:

Som alla andra är jag nog ganska lättpåverkad när det slår an en känslosträng. Det är väl därför både Rosa Bandet och Fuck Cancer har varit lyckade kampanjer. Tyvärr är det ju så att vi alla känner någon som har gått bort i cancer. Målgruppen är ofantligt stor. Med en så stor målgrupp handlar det mer om att nå alla via olika kanaler tror jag, att man täcker upp så många som möjligt.
I nästa steg blev sedan din kompis som följde med för att pärla din målgrupp. Har du tänkt på det? Du hade en direkt kommunikation med henne vilket är ännu mer träffsäkert. Så om vi alla som fått en uppmaning att gå och pärla tar med oss en eller två kompisar så borde hela Sverige täckas in och det borde bli massa pengar till cancerforskningen!

Upp